tirsdag 19. oktober 2010

FilmmusikkFestival

FilmmusikkFestivalen er en nyetablert 2 dagers festival som skal sette fokus på, du gjettet nok riktig: filmmusikk! I år er første året den gjennomføres, og i debutåret har de valgt en av mine favorittsjangere; Horrorfilmen. For mer om festivalen og hva den tilbyr kan du gå til Bodø Kulturhus sine hjemmesider.

Til konsertforestilling "Horror Highlights" - hvor Bodø Sinfonietta og koret Con Brio skal fremføre 13 stykker fra 12 forskjellige filmer - har jeg produsert en 3 minutters film til hvert av stykkene. Disse skal vises på storskjerm bak orkesteret og koret gjennom konserten.

Martin Losvik har laget illustrasjonene. Før mitt første møte med Losvik laget jeg en rask testrender for å vise mine tanker med bevegelse.




Denne animasjonen til "Psycho" (Hitchcock, 1960) skulle være like lang som stykket varte i konserten. Jeg kortet bare inn animasjonen for å illustrere ideen min.

Etter møtet fikk jeg flere, og mer fokuserte stikkord, fantastiske illustrasjoner fra Losvik, og en samling videosnutter hvor han hadde filmet blekk i en vanntank.

Under ser du en collage av alle blekktegningene hans. Minimalistiske mesterverk som enkelt illustrerer hver sin film!





Du kan jo selv se om du finner filmene:
1) Eyes Wide Shut
2) De Dødes Tjern
3) Psycho
4) Bram Stoker's Dracula
5) The Wickerman
6) Halloween
7) Jaws
8) Gremlins
9) The Exorcist
10) The Omen
11) Suspiria
12) Dracula

Rammen min pr. film ble satt til 3 minutt, og i løpet av disse 3 minuttene skulle illustrasjonene manifistere seg som blekk i vann, etterfulgt av filmens tittel. Så skulle temaets komponist og produksjonsår komme til syne før "vannet" stilnet igjen og alt var klart til neste animasjon.

Jeg brukte Losvik sine filmer som referanse for hvordan blekk oppfører seg. Rytme og flyt var det vanskeligste å etterligne. Men etter 5 timer følte jeg selv at jeg hadde knekt koden.

Jeg sendte 2. testrender til godkjenning og krysset fingrene for at alle parter var fornøyd. (PS: Velg fullskjermvisning for best mulig kvalitet)






Denne testrenderen var lenger enn tiden jeg var gitt, men min erfaring er at det er enklere å korte inn enn å strekke ut, så malen min var lenger på denne test renderen.

Tilbakemeldingene var positiv, endring av lengden på komponist animasjonen, og farge endring på skrift var alt som skulle til for godkjenning.

Så snart konserten er unnagjort skal jeg legge ut en revidert og forenklet versjon av animasjonene så dere kan få se hvordan hver "dråpe" ble.

For mer om den talentfulle Martin Losvik kan du sjekke ut fotostreamen hans.

Ingen kommentarer: